Jury: Kristinehamns Fotoklubb
Digitalabilder
Tema – Fritt
1. I full blom – Gabriella Björk
En riktigt fin bild med bra skärpedjup, fina nyanser och mycket fint beskuret, vilket visar på bra teknik både under och efter fotograferingen. Ett par av oss säger att det är en kandidat för en rejäl förstoring på väggen!
2. In i dimman – Madeline Cameron
En härlig bild där vi ser en blöt, nyfiken och glad hund som spanar in figuren som kommer gående. Vad tänker den på? Är det l en rusning mot personen på gång eller är i det ”bara” en stilla nyfikenhet? Fint ljus, skärpan på rätt ställe och en fin komposition med linjer i himmel och väg och en träddunge i fjärran.
3. Björnmöte i Jämtland – Erik Tornstierna
I grunden en rätt ordinär djurbild om det inte vore för att det är en björn. Vi gillar skärpan som ligger helt rätt och en perfekt bokeh där man ändå tydligt ser att det är en skog där bakom. Det bruna gräset (?) i förgrunden hjälper till med innehåll och naturkänsla.
4. Maskrosskelett – Peter Hunt
Här rådde en liten diskussion för alla tyckte inte att bilden skulle komma så högt upp i resultatlistan. Men diskussionen utmynnade i motiveringen: En kul bild där man tydligt ser upprepningar av cirklar och en strålande ”stjärna” i mitten. Rätt vinjettering och perfekt skärpeinställning och fint ljus.
5. Där tiden står stilla – Helen Jonsson
Med bra inramning och ljus kan även en ganska enkel bild bli fin. Allt ris och det trasiga fönstret berättar att det troligen är obebott och bidrar till både spänning, ett lugn och en nyfikenhet om vad som hände och vem som bodde där.
6. Samtalet med den vise bohemen – Vikky Engdahl
Ett är mycket fint porträtt som förstärks rejält av handen och fingret mot hakan. Hans leende är fint och det får också oss att le. Samtalet var nog både givande och roligt. Hade skärpan legat perfekt på ögonen hade det kanske blivit en högre placering…
7. Blomsterflickan – Elin Sandvik
En fin sommarbild där den stora kontrasten i övre del hjälper till att visa ansiktet. Hon ser fundersam ut, vad tänker hon? Upprepningen av blommorna i bildens övre och nedre del förstärker ompositionen, och svart/vitt är helt rätt.
8. Nyfikna – Sara Lundgren
En rolig bild med två nyfikna rådjurskid. Vi gill ar påpassligheten av fotografen. Bilden har ett färgstick i djurens päls som gör att den ser lite fel ut men det går att rätta till någorlunda enkelt.
9. Byklevsfallet – Suzanne Tornstierna
En vacker och tekniskt bra bild där den långa slutartiden ger effekt åt vattnet.
10. K!K – Mia Alfredsson
En cool, fin och kontrastrik bild som bilentusiasten i oss gärna har på väggen! Kanske att mönstret uppe till höger skulle dämpas/tas bort för att få en bättre symmetri, men rätt teknik, skärpa och kontraster.
11. Flickan på promenad – Elin Sandvik
En spännande bild på en ensam flicka på väg nånstans. Vart ska hon med sin blomsterkorg?
12. På flykt – Suzanne Tornstierna
13. Solros i oktober – Alf Bogren
14. Love that ass – Mia Alfredsson
15. Gold hill – Peter Hunt
16. Största kärleken i livet – Madeline Cameron
17. Höst på gamla banvallen – Caroline Gyllingberg
18. Spiraltrappa till ljuset – Vikky Engdahl
19. Ensamma eken – Alf Bogren
OPLACERADE
Min japanska ros – Carina Lilja
Cross på hög nivå – Erik Tornstierna
Redo för färd – Gabriella Björk
Vid vindelforsens brus – Carina Lilja
Kranar – Lyman
Lyktstolpe – Göran Lyman
Klippan – Helene Jonsson
På spåret – vart är vi på väg? – Maj Arvidsson
Blå tistelblomma – Maria Fiala
Vårblomma – Maria Fiala
Norges fantastiska natur – R-M Adevåg
Vy på Geirangerfjorden – R-M Adevåg
Fritt fall – Sara Lundgren
Vattendelare – Maj Arvidsson
Vacker höstdag – Caroline Gyllingberg
Påsiktsbilder
Tema – Fritt
Vi var fem medlemmar från Kristinehamns Fotoklubb som gjorde bedömningen enligt direktiven här till höger (nedan).
Vi inledde med att lägga ut alla bilderna på ett långbord och flyttade sedan runt på dem tills vi landade i följande rangordning:
• Komposition: spännande – intressant – skönt (alternativt ointressant – utan spänning – rörigt).
• Tekniskt utförande – både vad gäller själva fotograferingen och bildbehandlingen efteråt.
• Fotografens sätt att utnyttja färgerna.
• Hur har fotografen löst sin uppgift idémässigt?
1. Kärleksgnabb – Bengt-Åke Öhgren
Påpassligt och fint fångat! Tekniskt mycket bra med fin bokeh som lyfter fram fåglarna och skapar en läckert krämig ton i bakgrunden.
Bilden beskriver dessutom en händelse som väcker intresse och gör att blicken stannar kvar länge.
Det kan väl också tilläggas att det rådde stor enighet i juryn i valet av vinnarbild.
2. Det vackra trotsar mörkret – Carina Lilja
Ett motiv som detta kan möjligen kännas lite tråkigt men här kom vi fram till att bilden blir intressant tack vare den stämningsfulla återgivningen.
Ljusöppningen i bakgrunden är viktig för kompositionen och gör att blicken inte fastnar på blommorna utan förtsätter resan in i bilden.
Den sparsamma ljussättningen skänker bilden en lätt mystisk prägel. Det här är också en bild som vinner mycket på att ses i verkligheten, vilket naturligtvis är oerhört viktigt för en påsiktsbild.
3. Grönskan – Maria Fiala
Mycket vacker bild som får stora plus för den fina utskriften! Det är roligt att se en bild som kanske inte är jättespännande i sig, men som lyfter när den hamnar på papper! Vi fick en stark känsla
av närvaro i den här bilden. En uppenbar riktning förstås – med sitt klassiska enpunktperspektiv – men också ett fantastiskt sug in i grönskan!
4. Yvig – Daniel Lindström
En traditionell bild som vi har sett många, många gånger förr men som vinner på ett tekniskt fint genomförande. Men det som verkligen sticker ut är kompositionen, där två frön bryter sig
loss nere till höger och skapar spänning i en annars helt centrerad bild. Vi var helt överens om att det var just den lilla detaljen som gjorde bilden!
5. På väg i full fart – Elin Sandvik
Ut i vida världen!
Här har vi ett humoristiskt och fint fångat ögonblick av en katt som ger sig ut på vift. Ett väl utnyttjat skärpedjup och en tydlig riktning i bilden, gör att katten ser självsäker och målmedveten ut.
Det enda som skaver lite, och som någon i juryn mycket riktigt påpekade, är riktningen på kattens öron. Med framåtriktade öron hade känslan av en målinriktad katt varit ännu starkare – nu blir vi
istället påminda om fotografens närvaro!
6. Och den långa ludna svansen… – Bengt-Åke Öhgren
Bilden av ekorren påminner om vinnarbilden på så vis att den uppvisar samma fina teknik och en ganska så snarlik komposition – men där upphör likheterna. Här saknar vi dramatiken! När
berättelsen uteblir får vi mer känslan av en vacker bild men inte mycket mer. Det finns tyvärr inget som håller oss kvar och det är väl också det som gör skillnaden mellan en vinnarbild och en sjätteplats.
7. Mot skyn – Maria Fiala
En majestätisk blomma sedd underifrån mot en blå himmel. Vackra färger, fin bildvinkel och väl genomfört – men kanske ändå lite tråkigt?
Det ska också sägas att här var juryn oense, vilket säkert skvallrar om varför bilden får nöja sig med en mittenplats. Någon kunde mycket väl tänka sig att ha bilden på väggen medan andra förordade en
mer blygsam placering.
En bild som denna visar på vikten av att ha en jury bestående av fler än en person!
8. Negativ – Daniel Lindström
En udda bild i sammanhanget.
Om uppgiften är att bedöma tekniken, kompositionen färgåtergivningen och genomförandet, så är den här bilden naturligtvis mycket bra… men, känns den ändå inte lite trist när fotografen får fria händer att tävla med valfri bild?!
Vi hade gärna sett den i ett annat sammanhang.
Kanske t.o.m. som en vinnarbild om temat hade varit ”Produktfotografering”.
Återigen ett bra exempel på en bild som kräver en mer nyanserad bedömning. Här spretade verkligen omdömena!
9. Fiskare i trappstegsforsen – Carina Lilja
Den här bilden skulle man kunna sammanfatta med rubriken:
Ett dramatisk motiv odramatiskt återgivet.
Här känner vi oss som betraktare utan någon som helst delaktighet. Med tanke på att motivet har en enorm potential, blir upplevelsen en aning tom.
Vi hade gärna sett ett mer närgånget tillvägagångssätt som helt säkert hade skapat betydligt mer dramatik!
10. Den gamla eken – Alf-Åke Hall
Ärligt talat så famlar vi lite här. Samtidigt som bilden känns originell så var det ingen som riktigt fattade tycke för den. Den får kanske
ses som ett mer (eller mindre) lyckat experiment?
11. Regnbågen – Elin Sandvik
En bild som förmedlar en stark känsla av hav, med allt vad det innebär – doften, vinden, vågorna som slår in mot stranden… men,
samtidigt en bild som känns alltför traditionell.
Någon anmärkte på att bilden tippar, men sedan blev vi osäkra på om det hade att göra med att bilden var slarvigt monterad.
Skulle det vara så att horisonten lutar åt vänster så är det förstås lätt åtgärdat i efterbehandlingen.
12. Nattdimma vid Göta kanal – Alf-Åke Hall
Stämningsfullt och vackert men med en komposition som havererar intrycket.
Vi hamnade i en diskussion om ”antingen eller” och med det menar vi att bilden känns avhuggen.
Vi hade gärna sett mer av förgrunden… eller snarare ingen förgrund alls! Skär bort det mörka partiet i bildens nederkant, sänk horisonten, lyft fram mer av himlen, få med mer av trädet till vänster…! Här måste fotografen bestämma sig för vad som ska vara med – eller inte vara med! Nu blev det lite vagt.